Promoot jouw circus via onze kanalen

Jouw kerst/wintercircus is weer afgelopen. Het programma was prima, niks meer aan doen, je hebt je bezoekers voldoende afwisseling geboden, gezelligheid, warmte. Het bezoekersaantal was leuk, maar dat moet volgend jaar fors gaan groeien.

foto: Dirk-Jan Ranzijn, international circus photographer

Hoe bereik je dat?

Straal vrolijkheid en succes uit.
Succes door het aantal volgers en fans dat je hebt, en daar kun je het hele jaar al aan gaan werken. Maak een mooie facebookpagina en laat die het hele jaar staan. Post hierop alle foto’s die je van je bezoekers hebt gekregen.
Maak de recensies zichtbaar die de bezoekers achter hebben gelaten.
Vrolijkheid: Precies, geen enkele bezoeker van een circus zit er op te wachten dat je negatieve verhalen over jezelf de wereld in helpt. Niemand zit er op te wachten om te horen hoe moeilijk jij het hebt, hoe zwaar het is, hoeveel stress je hebt.

Wie is je doelgroep?
Welke personen wil jij naar je circus lokken, en wat zijn hun leefgewoonten. Zitten ze allemaal  constant met hun mobieltje in hun hand, gebruik die gewoonten dan om deze mensen rechtstreeks te bereiken met een uitgekiende facebook campagne. Dat betekent niet dat je af en toe dezelfde foto moet blijven posten, maar je moet dagelijks gericht met leuke nieuwtjes je mensen bereiken en je bereik vergroten. Onderschat niet de kracht van facebook.

Maak evenementen aan
Maak voor elke voorstelling evenementen aan en zorg dat ze via facebook hun ticket kunnen bemachtigen en afrekenen. Jouw doelgroep heeft namelijk nauwelijks nog geld op zak. Dus laat deze mensen van tevoren betalen.

Zorg dat de mensen kunnen pinnen.
Het is tegenwoordig super eenvoudig om te laten pinnen, dat kan gewoon via je eigen mobieltje en waar heb je tegenwoordig geen bereik meer? Kaartjes, parkeerkaartjes, consumptiebonnen, kortom, gemak dient de mens.

Zorg dat je voorverkoop in orde is
Laat mensen zoveel mogelijk in de voorverkoop hun kaartjes kopen. Dat levert voordelen voor jou, want als je een circus opzet heb je geld nodig. Maar er zit nog een voordeel aan. Mensen die al kaartjes hebben, bedenken zich niet meer op het laatste moment. Ze zijn er dan al helemaal op ingesteld dat ze naar het circus gaan, weer of geen weer.

Wat doen andere succesvolle organisaties
Noem een pijnlijk voorbeeld. Die dierenactivisten met hun grote netwerk, die hebben vanuit huis achter de computers ontzettend veel bereikt. Door een enorm netwerk op te bouwen van mensen die op facebook in hun eigen kringen hun evangelie verkondigden. Je weet allemaal nog hoe effectief dat was. Bouw zo’n netwerk op, beloon degenen die jouw berichten retweeten met vrijkaartjes, bijvoorbeeld voor 20 deelacties. Zo verdienen je grootste fans vanzelf hun circuskaartjes en het kost jou niets om die mensen voor je aan het werk te zetten.

Pak je communicatie professioneler aan
De ouderwetse manier van flyeren en posters ophangen is niet meer van deze tijd. Het kost tijd, energie, drukwerk en de nodige mankracht en het is niet echt milieuvriendelijk. Die mensen die voor je aan het werk zijn kunnen het beter af achter de computer lekker bij de kachel. Wees creatief en ga digitaal flyeren. Zorg dat je 1 iemand hebt die de leukste nieuwtjes verzint, over artiesten, over de reacties van je bezoekers, over de opbouw, zorg dat er elke dag leuke nieuwe nieuwsmomenten zijn, die vooral gericht zijn op verwondering en verbazing vooraf. Zorg dat al je artiesten meewerken aan het aanleveren van die leuke nieuwtjes, dat ze elke dag iets nieuws over zichzelf leveren, dat verspreiden ook onder hun eigen netwerk.

Scoren met Circusweb

Zorg dat je een actuele veranderende website hebt met voldoende foto’s
Een goed voorbeeld is misschien wel Circusweb 2017. Nog nooit zoveel bezoekers kwamen langs op Circusweb. Een mooi voorbeeld is een verslag van de premiere van Kerstcircus Vlaardingen. Gepubliceerd op 25 december, deze tussenstand is van 5 dagen later, op 30 december 8:30 uur. Het bericht is in totaal aan 6654 mensen vertoond, en elke dag komen daar nog veel mensen bij. Circusweb veranderde gemiddeld met zo’n 5 berichten en recensies per dag, met mooie fotoseries, dankzij een aantal circusfans die hun belevenissen wilden delen met de rest van de bezoekers. U snapt dat dit  circus ondanks de hele late voorbereiding geen klachten heeft gehad over het bezoekersaantal.

Zoektermen

Circusweb heeft een aantal mooie resultaten die misschien u wel verbazen. Bijvoorbeeld van mensen die via hun zoekmachine een trefwoord intypen. Kijk waar de mensen het meest op hebben gezocht. Opvallend dat veel bezoekers nog steeds Belly Wien missen. Die blijven het hele jaar door in de zoekresultaten naar boven borrelen.

Hoe komen de mensen binnen bij Circusweb? De meesten komen dus binnen via zoektermen, dat betekent dat die groene lijn nieuwe bezoekers zijn, dus niet de vaste kern die elke dag even komt kijken.

 

Waar wordt dus het meest naar gezocht… grappig is dat bij Vlaardingen het woord circus niet wordt gebruikt… En leuk voor Francesco Beeloo dat hij zelfs nog door 3 procent van de mensen die iets zoeken wordt gevonden via Circusweb. Ook door de Belgen wordt driftig gezocht, gezien Boxtalino en Circus Barones hiertoe behoren. Jammer dat een recensie voor Barones ontbrak, onze bezoekers zochten hiernaar.

 

 

Hoe komen de mensen binnen?

De meesten komen op Circusweb via google, maar heel opvallend, via de mobieltjes (m.facebook) vanuit de facebook pagina. Maar 2,6 % komt via facebook vanachter de computer op de site. Kan dus zijn dat de mensen onderweg nog naar informatie over een leuk circus aan het zoeken zijn.

 

  1. Maak gebruik van de populariteit van Circusweb
    Circusweb heeft sinds dit jaar een actuele en betaalde circusagenda. Door het vermelden van jouw voorstellingen in die agenda word je goed gevonden, ook lokaal. Vooral als de mensen de naam van jouw circus niet onthouden hebben, via google komen ze vaker bij ons terecht dan bij de bijbehorende circussen. En dan is het handig als ze in 1 klik de nodige informatie hebben. Bij die agenda vermelding hoort ook dat jouw berichten geliked en gedeeld worden dus via een groter netwerk worden verspreid. Circusweb heeft de laatste weken ontzettend veel nieuwe volgers gekregen via twitter en Facebook. Dit grote netwerk doet het werk voor u.Recensies
    In 2017 werden bijzonder veel recensies geschreven op Circusweb, wat voor extra bezoekers zorgde, daarna ook bij de circussen. Die recensies die binnen kwamen leverden heel veel werk op, werk dat tot nu toe gratis werd gedaan. Ook meer als try out hoe dat zou werken. Recensies leveren heel veel bezoekers op voor Circusweb, maar ongetwijfeld is dit ook een extra stimulans om de betreffende circussen te gaan bezoeken. Volgend jaar zal deze service niet meer gratis zijn, want dit werk brengt ook de nodige kosten met zich mee. Wie volgend jaar van de extra reclame mogelijkheid gebruik wil maken doet er goed aan zich vroegtijdig te melden. Hoe eerder jouw recensies op Circusweb staan, hoe meer mensen er naar je voorstelling worden getrokken. We gaan van tevoren een overzichtelijke planning maken.
    Vraag eens naar de bijbehorende prijzen en mogelijkheden. Wie weet heb jij dan volgend jaar ook een top voorbereiding voor jouw circuspromotie.Wat bieden we: 
    1. Het plaatsen van al uw evenementen voor voorstellingen in de circusagenda
  2. Het retweeten en liken en delen op Facebook
  3. Je berichten komen automatisch terecht in google nieuws voor mensen die in google zoeken op trefwoorden zoals circus, circusartiest, circusvoorstelling of de betreffende plaatsnaam.
  4. het laten schrijven van recensies door diverse schrijvers
  5. we kunnen zorgen voor een echte professionele facebook campagne die door de juiste doelgroep wordt gevonden.
  6. begeleiding van het vinden van positief en origineel circusnieuws voor je campagne.
  7. het maken van een mooie pagina op Circusweb
  8. het maken van een goed persbericht of de juiste omschrijvingen, dit jaar hebben we dit verzorgd voor het Circusfestival Enschede, voor Kerstcircus Vlaardingen en voor Kerstcircus Den Bosch.
  9. de verspreiding van uw persbericht in de landelijke en lokale media en de communicatie met die media. 15 jaar ervaring!
  10. Meer informatie via circuspers@gmail.comWil jij ook hoger scoren in Google.. dan kun je t altijd nog zelf proberen. Afbeeldingsresultaat voor scoren in google

Auteur: admin

De Leeuw Tekstbureau, voor bijzondere opdrachten ondersteund met social media