Gratis les

krantWie een gemiddeld huis-aan-huisblad doorleest en kritisch kijkt, trekt vaak wekelijks dezelfde conclusie. Er staat weer niks in ons plaatselijke sufferdje!
Natuurlijk staat er wel wat in, gemiddeld zo’n 80 berichten, aankondigingen en verslagen, al of niet ingeleverd door de verenigingen en clubs. Maar binnen tien minuten gaat de krant met een sierlijke zwaai de krantenbak in. De lezer trekt vervolgens de conclusie dat het meeste niet belangrijk was, saai, niet de moeite om te onthouden. En dit vertaalt de gemiddelde lezer met ‘niks’. Als je erbij nadenkt hoeveel mensen er ijverig bezig zijn geweest om al die berichten in de krant te krijgen, met het verzoek liefst hun bericht op de voorpagina. Op zo’n moment kan zo’n mededeling …er stond weer niks in…uitermate frustrerend zijn voor al die schrijvers en producenten van stukjes.

Schrijven kun je leren

Er is nu goed nieuws voor de regelmatige inleveraar van nieuws voor de plaatselijke krant. Schrijven kun je namelijk leren! Zie het maar als een sport. Een sport om je bericht zo opvallend mogelijk te maken, zo leuk mogelijk. Een sport om de aandacht van de lezer te trekken en vast te houden. En een sport om geplaatst te worden. Natuurlijk kan dat als je per ongeluk op de voorpagina terecht komt, maar niet iedereen boft. Dan maar zoeken naar de verrassing, het minder saaie, want daarmee kan je de aandacht trekken. Op de cursus ‘Schrijven kun je leren’ leer je om je bericht minder saai te maken. Het is hierbij te hopen dat niet iedereen die cursus gaat volgen. Je moet er niet aan denken dat de krant te leuk zou worden.

Leuke reacties

krant4Wie zich in deze sport verdiept zal ervaren dat het schrijven van een krantenbericht niet zomaar iets is wat je uit de losse pols doet. Het is gebonden aan heel veel regeltjes. Wie nu eerst alle regeltjes onder de knie heeft en van daaruit een eigen stijl gaat ontwikkelen kan zich zomaar op een dag ‘schrijver’ noemen. En natuurlijk heb je na deze cursus een grote kans dat je bericht geplaatst wordt. Precies zoals je hem hebt ingeleverd. En dat je ook nog leuke reacties krijgt. Want ‘Schrijven kun je leren’ .Zeker als je lekker intensief huiswerk gaat maken en gebruik maakt van de geheel persoonlijke e-mailbegeleiding die vastzit aan deze cursus. Want je leert pas echt schrijven door het veel te doen. En je begrijpt het pas als het vol enthousiasme uitgelegd wordt met simpele bewoordingen en treffende voorbeelden, zoals Gera de Leeuw dit doet.

Enkele trucs die helpen bij het maken van een persbericht

vijfwsDe vijf W’s
Wie, Wat/Welke, Waar, Waarom, Wanneer

Wie met persberichten gaat werken, of later zelf interviews wil doen of een verslag wil maken moet maar zo snel mogelijk die vijf W’s uit zijn hoofd leren. En die zo vaak mogelijk herhalen, totdat het een automatisme is. Men kan op de vingers van één hand natellen of zo’n bericht compleet is door te controleren of alle W’s aanwezig zijn in het bericht.

Wie veelvuldig een bericht schrijft denkt er niet meer bij na. Zo komt het nogal eens voor dat bij aankondigingen de plaats of de aanvangstijd ontbreekt. Zeker in de huis-aan-huisbladen kom je dat soort onvolledigheden tegen. Sla er maar een willekeurige pagina op na. Op elke bladzij staat wel zo’n blooper. Neem nu bijvoorbeeld de maandelijkse bingo voor 55-plussers. Dat bericht komt in de krant om de vaste bezoekers te attenderen op de bingo. Natuurlijk hoopt men door het plaatsen van een aankondiging dat er ook nieuwe aanwas komt. Daarom is het belangrijk iedere keer weer de vijf W’s te gebruiken, zodat nieuwe geïnteresseerden ook weten wanneer ze welkom zijn en waar die bingo precies wordt gehouden.

Voorbeeld:
krant3Bingo 55+
“Vrijdag 22 januari 2003 vanaf 20.00 uur organiseren wij weer onze maandelijkse bingo met vele leuke prijzen. De koffie staat als van ouds weer klaar, iedereen is van harte welkom. Zaal open vanaf 19.45 uur”.

In bovenstaand bericht staan inderdaad een aantal W’s vermeld, zoals Wanneer, dat is de datum en de tijd. Waar de bingo plaats vindt is niet vermeld. Wie bovenstaand bericht leest en toevallig in het dorp of de wijk woont waar die bingo wordt georganiseerd, zal vermoedelijk wel weten waar die bingo zal plaatsvinden. Maar voor echte nieuwkomers ontbreekt toch de W van Waar. Dat iedereen van harte welkom is moge duidelijk zijn, want daarom staat zo’n bericht ook in de krant. Wie ‘wij’ zijn wordt niet duidelijk gemaakt. Het bericht staat in de krant…maar het is niet de redactie van de krant die die bingo organiseert, maar een andere organisatie, die zichzelf best wel bekend mag maken in dit bericht. Ook die mededeling over de koffie roept vragen op, als hij nu al klaar staat, dan kan het nooit een lekker vers bakje zijn. We mogen aannemen dat op gezellige avonden altijd koffie geschonken wordt en dat het op een bingo altijd om leuke prijzen gaat. Het zou dan ook helemaal niet gek zijn om nader in te gaan op dat prijzenpakket. Ook het jaartal mag eruit. Natuurlijk wordt het in 2003 georganiseerd, je gaat iets niet een jaar of twee van tevoren aankondigen, dus eruit met dat jaartal. Een standaardfout van bijna iedereen die zo rond de jaarwisseling en vlak daarna een bericht inlevert.

Wie werkt volgens bovenstaand voorbeeld is al een eind opgeschoten, wie de cursus volgt krijgt nog honderden andere tips. Een echte aanrader. Kijk ook eens naar de reacties van cursisten op deze site en de huiswerkvoorbeelden!

Koppen snellen

krant1Wie een krant pakt gaat al selecteren wat men wil lezen. De eerste aandacht gaat naar de foto met onderschrift, er zullen maar weinig lezers zijn die zoiets niet zien staan. Daarna ga je ‘koppen snellen’. En dat betekent dat je eerst kijkt naar wat er boven een bericht staat. Ik neem vier willekeurige onderwerpen:
“Gemeente neemt verkeersmaatregelen bij Wilhelminaschool”
“Speeltuin onder grote belangstelling heropend”
“Bewoners Julianastraat pikken overlast hondenpoep niet meer”
“Veel belangstelling voor voorjaarsconcert Harmonie”

Betrokkenen

Of de lezer verder komt dan het lezen van die koppen, hangt van zijn interesse af.
Het eerste bericht wordt misschien gelezen door de ouders van kinderen die op de Wilhelminaschool zitten. Of door mensen die dagelijks langs die school rijden.
Het bericht over de speeltuin is waarschijnlijk alleen interessant voor de mensen die in die directe omgeving wonen.
Overlast van hondenpoep is al 40 jaar een hot item, want op de een of andere manier raken de discussies hierover vrijwel iedereen. De veroorzakers en de intrappers kunnen er uren over praten.
Het voorjaarsconcert is misschien een aardig bericht voor de leden van de Harmonie, of voor de mensen die er geweest zijn.
We kunnen rustig aannemen dat bij alle vier de berichten alleen de direct betrokkenen geïnteresseerd zijn. En dan kan je je nog afvragen of die direct betrokkenen na de kop nog doorlezen.

De inleiding

Na een kop volgt vaak een vet gedrukt stukje: de inleiding. Waarbij de lezer alvast wat meer te horen krijgt over het onderwerp. Vaak bevinden zich in die lead de vijf W’s. Neem nu de verkeersregels bij de Wilhelminaschool. Wanneer worden de maatregelen genomen, Waar precies, Waarom en Wat worden er voor maatregelen genomen. Bij verslag van een concert wat al geweest is, zijn die vijf W’s weer niet echt belangrijk. Wanneer: Hoe laat het concert plaats vond is bijvoorbeeld een overbodige mededeling, hoewel het wel nut heeft om nog te vermelden op welke datum het was. Veel leuker is om in zo’n verslag te vermelden Wat er gebeurd is, of Wat er nu zo mooi was aan dat concert. Die vijf W’s mogen best wel in dat bericht, maar begin er niet mee. Want wie leest er nu na de kop nog verder dan de lead? Dat zijn weer de direct betrokkenen, of de lead moet zo uitnodigend zijn, dat men graag nog meer wil weten van wat men over een bepaalde gebeurtenis te melden heeft. De nieuwsgierigheid moet worden gewekt. Nog tientallen wetenswaardigheden zijn te horen tijdens de cursus Schrijven kun je leren.

Nieuws-gierig

nieuwsgierigSoms is er een enthousiast bestuurslid van een vereniging die denkt door een verslag te maken van zo’n gezellige avond nieuwe leden of bezoekers te werven. Dat gebeurt vaak met een hele stortvloed van woorden en het verhaal heeft meer iets van notulen van de vergadering. Maar of het bericht werkelijk gelezen wordt door anderen, dat is de vraag. Sterker nog, of zo’n bericht de kolommen van een krant haalt is al een vraag. Een redacteur van een krant krijgt namelijk enorme stapels berichten per dag op zijn bureau of computer, via de mail, de post, of het faxapparaat, naast de vele telefoontjes van mensen die aandacht willen voor hun nieuws.
Hooguit tien procent van alles wat binnenkomt blijft nog even uit de prullenbak. Pas daarna wordt een tweede keer gekeken naar wat er allemaal voor nieuws in de krant moet komen. Dan hangt het ook nog van de beschikbare ruimte af wat er wel of niet geplaatst wordt, maar ook van de beschikbare tijd van een redacteur.
Een incompleet bericht, of een bericht waar meer dan de helft uitgeschrapt moet worden, of iets wat niet interessant lijkt verdwijnt zonder een tweede keer nadenken. De ruimte is altijd beperkt. Een redacteur is dus gierig met nieuws, wat het verstrekken van ruimte betreft.
Ook de eigen verhalen en de verhalen van correspondenten die eropuit gestuurd zijn moeten een plek krijgen. Daarom gaat een redacteur uit van een aantal vragen: Maak ik mijn lezers blij met dit bericht, vinden de adverteerders dit belangrijk maar vooral: wat vind ik er zelf van. De prullenbak wordt niet voor niets 2 x per dag geleegd op een redactiekantoor. Helaas zitten hier soms nog berichten bij die best wel interessant waren geweest voor het lezerspubliek maar helaas niet opvielen. Of berichten die niet meekonden omdat de redacteur er teveel energie in moest steken terwijl de tijd hem ontbrak. Overkomt u dit als schrijver regelmatig, dan kan ik u de cursus Schrijven kun je leren van harte aanbevelen.
Op verzoek geven in het hele land ééndaagse workshops a 150 euro. Heb je interesse, of wil je met een groepje mensen les krijgen, vraag dan eens naar de mogelijkheden. Wordt de cursus voor meerdere mensen georganiseerd, dan kunnen we praten over een korting.

logoleeuwtjegroenDe Leeuw Tekstbureau,
J. Th de Visserstraat 116
2221AZ Katwijk
0651462953

Voor nadere informatie of inschrijving:
gera@deleeuwtekstbureau.nl